Od 1 stycznia 2014 r. w przepisach zniknęło pojęcie „faktury zbiorcze".
Przedsiębiorcy, którzy korzystali z takiego rozwiązania będą mogli jednak dalej wystawiać jedna fakturę
dla wszystkich czynności wykonanych lub dostarczonych towarów w poprzednim
miesiącu na rzecz jednego klienta.
Co to jest faktura zbiorcza ?
Faktura zbiorcza jest to taka faktura, która przedstawia kilka transakcji z danym klientem na jednym dokumencie, które miały miejsce w jednym miesiącu. Dotyczy to tak samo usług , jak i towarów. Liczba sprzedaży na fakturze zbiorczej powinna być uzgodniona przez obie strony.
Zasady wystawiania faktur zbiorczych.
W związku z tym iż w przepisach nie ma oddzielnych zasad wystawiania faktur zbiorczych wystawiamy je na ogólnych zasadach. Według przepisów obowiązujących od nowego roku fakturę należy wystawić najpóźniej do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonana została dostawa towarów albo wykonano usługę. Termin wystawienia faktury nie ma też związku z terminem rozliczenia VAT co powoduje, że ilość transakcji na fakturze zbiorczej jest dowolna i zależy tylko od uzgodnień między sprzedawcą a nabywcą. Należy jednak pamiętać że wszystkie transakcje muszą dotyczyć jednego klienta. Na przykład :
Hurtownia budowlana dokonała sprzedaży towarów tej samej firmie budowlanej cztery razy w jednym miesiącu 3,12,15,20 kwietnia. Każda faktura wg. nowych przepisów powinna być wystawiona nie później, niż 15 maja. Hurtownia zamiast wystawiać 4 faktury może te 4 transakcje umieścić na jednej fakturze.
Jakie korzyści płyną z faktur zbiorczych?
Zmniejszenie kosztów wystawiania faktur zamiast np.4 wystawiamy tylko jedną. Ktoś może powiedzieć co to za oszczędność , w stosunku do jednego miesiąca i jednej firmy to nie wielka, ale jeżeli weźmiemy pod uwagę cały rok i powiedzmy 20 firm to oszczędności są już zauważalne. Tak samo sprawa wygląda z przechowywaniem dokumentów im mniejsza liczba tym łatwiej je przechować. Faktury zbiorcze ułatwiają też pracę i oszczędzają czas naszej księgowej, a jeżeli korzysta się z biura rachunkowego obniżają koszty usług takiego biura, gdyż pobierają one opłatę za ilość dokumentów do rozliczenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz