Konsument - Według Konstytucji RP jest to osoba nabywająca towar na własny użytek. W związku z tym przedsiębiorca także jest konsumentem gdy dokonuje właśnie takiego zakupu i przysługują mu wszystkie jego prawa . Biorąc jednak fakturę i podając do niej dane firmowe zakup taki przestaje być prywatny i staje się firmowym a nabywca przestaje być konsumentem i staje się „przedsiębiorcą”.
Jakie są prawa i przywileje konsumenta?
Prawo do rezygnacji z zakupu online bez podania przyczyny w ciągu 10 dni. Jeżeli kupujemy coś „na odległość’’ np. przez Internet mamy prawo zrezygnować z takiego zakupu bez podania przyczyny w przeciągu 10 dni od chwili otrzymania kupionego przedmiotu. Sprzedawca ma także tzw. „rozbudowany obowiązek informacyjny” czyli np. podanie ceny jednostkowej, możliwość dokonania wyboru, możliwość sprawdzenia kupowanego towaru, instrukcja obsługi itd. Obowiązuje go także „odpowiedzialność za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową”.
W walce z nieuczciwymi sprzedawcami konsument ma również lepszą sytuację gdyż w razie jakichkolwiek problemów konsument może liczyć na pomoc rzecznika konsumenta lub organizacji pozarządowych. W relacjach konsument-przedsiębiorca kodeks cywilny określa pewne postanowienia, które są niezgodne z prawem a moją na celu ochronę konsumenta tak zwane „klauzule niedozwolone”. Sądy traktują konsumentów w sposób uprzywilejowany a nie jako podmiot profesjonalny jak jest w przypadku przedsiębiorcy.
Jak jest w przypadku przedsiębiorcy?
W przypadku przedsiębiorcy wszystkie opisane wyżej prawa i przywileje przestają obowiązywać.
Wnioski
Robiąc zakupy należy
ustalić wcześniej ze swoją księgową które towary będą w późniejszym czasie rozliczane a które nie i
na które warto brać faktury, a resztę kupować „na
paragon” lub fakturę nie na
firmę i zachować wszystkie prawa jakie należą się konsumentowi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz